Tutaj powinien być opis

"Co zawdzięczamy starożytnej Grecji?" - projekt edukacyjny

            Od wielu lat znajomość zagadnień dotyczących starożytnej Grecji należy do kanonu kultury europejskiej. Starożytność jest cały czas obecna w naszej współczesnej kulturze: sztuce, tradycji i języku.

             Na przełomie marca i kwietnia w naszej szkole realizowany był projekt edukacyjny pod hasłem „Co zawdzięczamy  starożytnej Grecji”. Projekt miał na celu upowszechnienie wiedzy dotyczącej starożytnej Grecji oraz integrację treści przedmiotowych wokół starożytnej Grecji. Metoda projektu jest jedną z najatrakcyjniejszych metod nauczania. Jej podstawową zaletą jest możliwość realizacji nauczania holistycznego. Przedsięwzięcie to pozwala nauczycielom realizować cele zmierzające do wszechstronnego rozwoju ucznia. Stwarza warunki do rozbudzenia wyobraźni dziecka, jego ekspresji werbalnej. Umożliwia doskonalenie umiejętności planowania i organizowania pracy, korzystania z różnych źródeł informacji. Bardzo ważnym aspektem tej metody jest to, że uczniowie widzą efekty swojej pracy i mogą konfrontować z osiągnięciami innych uczniów.

             Projekt realizowany był przez jeden miesiąc. W przedsięwzięcie zaangażowani zostali wszyscy uczniowie klasy IVa. Realizacja zaplanowanych działań  przebiegała zgodnie z przyjętym harmonogramem. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem podeszli do projektu.

Pierwszym etapem naszych działań było przeprowadzenie podczas  historii, plastyki, muzyki cyklu lekcji zapoznających uczniów z historią i kulturą starożytnej Grecji. Poznawali dawnych bogów, ich wierzenia, rozrywki, rządy, przyrodę, walory turystyczne i zabytki Hellady.

Następnie uczniowie pod nadzorem nauczycieli, według podanych instrukcji wykonywali prace na  zadany temat. Przygotowali przedstawienie teatralne pt. ”Na Olimpie”, przeprowadzili obrady greckiego zgromadzenia ludowego,  przygotowali „ucztę grecką”, rozegrali mini igrzyska olimpijskie, przygotowali taniec grecki „Zorba” oraz wykonali ilustracje przedstawiające zabytki starożytnej Grecji.

Czwartoklasiści podczas wykonywania poszczególnych zadań wykazali się umiejętnością współdziałania w zespole. Potrafili twórczo podejść do zadań. Dowiedli umiejętności sprawnego posługiwania się technologią informatyczną. Uczniowie wykazali się niezwykłą pomysłowością i  starannością w wykonywaniu zadań oraz dużą wiedzą z zakresu starożytnej Grecji, czego efektem były ciekawe prace.

Końcowy etap projektu polegał na zaprezentowaniu uczniom kl. III, IV i V  przedstawienia teatralnego „Na Olimpie”.

               Praca nad realizacją projektu dała uczniom wiele radości i satysfakcji. Mogli wykazać się zdolnościami literackimi, plastycznymi, muzycznymi, tanecznymi,  sportowymi oraz recytatorskimi.

Poznanie kultury i historii starożytnej Grecji  pozwoliło uświadomić uczniom, że każdy naród posiada własną kulturę, historię świadczącą  o jego odrębności, a jednocześnie, że kultury europejskie wzajemnie przenikają się i nie da się tego nie zauważyć.