
PROJEKT CZYTELNICZY W KLASIE VIIA
Kim jest lamus? Czy pryszczaty pomocnik ojca może zostać przyjacielem wiecznie marudzącej dziewczyny? Czy można o północy przejść przez cmentarz bez uszczerbku na zdrowiu psychicznym i fizycznym? Co wspólnego może mieć współczesna Karyna z utworem Ignacego Krasickiego „Żona modna” albo telefon komórkowy z „Opowieściami z Narnii” C. S. Lewisa? Czy tytuły książek mogą być mylące? Odpowiedzi na te i inne pytania uczniowie klasy VIIa szukali podczas realizacji projektu czytelniczego przeprowadzonego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Pod opieką polonistki Żanety Motylskiej-Kacprzak siódmoklasiści pracowali w dwóch grupach nad zagadnieniami dotyczącymi książek dostępnych od niedawna w szkolnej bibliotece oraz doskonalili umiejętności analizy treści utworów oraz ich tytułów.
W czasie trwania projektu uczniowie wzięli pod lupę dwie książki: „Panna Foch” oraz „Tym razem ci się upiekło”. „Panna Foch” Barbary Kosmowskiej to powieść o nastoletniej Poli, która decyzją rodziców musi się przeprowadzić wraz z nimi, młodszym rodzeństwem i psem z Warszawy na wieś. Dziewczyna nie jest zachwycona tym pomysłem, tym bardziej że mama i tata postanawiają zajmować się uprawą roślin w ogrodzie doglądanym przez pryszczatego młodzieńca… „Tym razem ci się upiekło” to zbiór ciekawych opowiadań o nastolatkach, którzy w wyniku nieprzewidywalnych splotów wydarzeń mogą wykazać się sprytem i poczuciem humoru w nierównej walce ze szkolnymi dręczycielami. Autorką książki jest Joanna Olech, znana niektórym dzięki świetnej „Dynastii Miziołków”.
Oprócz zaprezentowania treści utworów i rozwijania zainteresowań czytelniczych celem projektu było również uświadomienie uczniom ogromu możliwości, jakie niesie za sobą poznawanie literatury. Siódmoklasistom najbardziej przypadło do gustu wykonanie okładek do omówionych książek. Ponadto mogli wcielić się w rolę modeli pozujących do zdjęć oraz autorów książek, tworząc streszczenie własnej wersji utworu w oparciu o tytuł lektury obowiązkowej, której jeszcze nie poznali. Efekty pracy niektórych uczniów były zaskakujące, co widać po treści wymyślonych utworów.