
Kultura bycia – czy dobre maniery ułatwiają nam w życiu?
W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie kl. VIII a realizowali Projekt wychowawczy pt.: „Kultura bycia – czy dobre maniery ułatwiają nam w życiu?”. Projekt został opracowany przez p. Marlenę Mroczkowską-Madejczyk w oparciu o podstawę programową i Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny.
Jego podstawowym celem było kształtowanie wśród uczniów umiejętności kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach oraz przybliżanie podstawowych zasad savoir – vivre. Nastolatkowie na nowo odkrywali magiczne słowa – zwroty grzecznościowe, pamiętając o ich stosowaniu na co dzień. Uczyli się zasad właściwego zachowania przy w stole, przestrzegania dobrych manier w teatrze, kinie i muzeum itp. Wychowankowie opanowali zasady kultury obowiązujące podróżnych. Ponadto w ramach realizowanych zadań starano się nauczyć dzieci krytycznej postawy wobec różnych, niepożądanych zachowań oraz uwrażliwić wychowanków na kulturalny sposób bycia, przestrzeganie norm społecznych i zasad kultury. Projekt realizowany był pod kierunkiem wychowawcy podczas godzin do dyspozycji wychowawcy, lekcji bibliotecznych, uroczystości szkolnych i klasowych, wyjść i wycieczek szkolnych. Młodzież brała udział w pogadankach, grach, zabawach, quizach, rozwiązywała przygotowane karty pracy, zapoznawała się z tematyczną literaturą, oglądała filmy i wystawki oraz odgrywała scenki dramowe.
Dzięki zdobytej podczas realizacji projektu wiedzy uczniowie z większym szacunkiem traktują siebie i innych, wiedzą jak należy zachować się w różnorodnych sytuacjach, podnieśli swój poziom kultury osobistej.