
Projekt czytelniczo – wychowawczy „Bajki - w świecie emocji i uczuć dzieci ”
W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie klas pierwszych realizowali Projekt czytelniczo – wychowawczy „Bajki - w świecie emocji i uczuć dzieci” przygotowany przez nauczycieli bibliotekarzy: p. Ewę Strzelecką i p. Marlenę Mroczkowską-Madejczyk.
Realizacja projektu rozpoczęła się od zapoznania dzieci z bajką „O wilku i siedmiu koźlątkach”, z której płynie morał „nie otwieraj drzwi nieznajomemu”. W czasie zajęć dzieci w skupieniu wysłuchały treści bajki, podjęły próbę odniesienia sytuacji z bajki do rzeczywistości oraz zapoznały się ze sposobami radzenia sobie w niebezpiecznej sytuacji. Następnie podczas zajęć bibliotecznych dzieci zapoznały się z bajką „Dziewczynka z zapałkami” - celem głównym było uwrażliwienie na ludzką krzywdę i samotność oraz budzenie w dzieciach potrzeby oraz chęci pomocy bliźnim. Tego dnia dzieci wyjaśniły znaczenie pojęć samotność, bezduszność, krzywda. Kolejna bajka to „Czerwony Kapturek” podczas słuchania której uczniowie uświadomili sobie, jakie zagrożenia mogą płynąć z kontaktów z osobami obcymi. Zrozumieli, że należy unikać kontaktów z osobami nieznajomymi, nie powinno się z nimi rozmawiać oraz nie można podawać im swojego adresu zamieszkania, a w sytuacji zagrożenia głośno krzyczeć i wzywać pomocy. Następnie pierwszoklasiści poznali kolejną bajkę „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków". Podczas tych zajęć dzieci uczyły się odróżniać dobro od zła. Ostatnia bajka to „Brzydkie kaczątko”. Podczas spotkania dzieci dowiedziały się, że wygląd zewnętrzny innych ludzi, ich ubranie czy pozostałe oznaki zamożności (jak np. drogie zabawki) nie powinny być wyłączną podstawą do ich oceny. Zrozumiały, że nie trzeba dokuczać innym, wyśmiewać się z nich czy krzywdzić w jakikolwiek sposób.
Bajki czytane w ramach projektu pokazały dzieciom, jak mocno opowieści z książek związane są z prawdziwym życiem. Dzięki realizacji przedsięwzięcia pierwszoklasiści uczyli się nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów oraz rozwijali umiejętności rozpoznawania i nazywania „dobrych” wartości moralnych, które powinny być drogowskazem w życiu każdego człowieka.