
Podsumowanie projektów realizowanych w świetlicy w roku szkolnym 2019/2020
W tym roku szkolnym w naszej świetlicy w ramach zajęć realizowane były cztery projekty edukacyjne:
- Międzynarodowy Projekt Czytelniczy „Magiczna moc bajek”;
- Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Moje zdrowie- moja siła, wielka moc”;
- Projekt czytelniczy „Bajeczna Księga”;
- Projekt edukacyjny „Małymi krokami przez cztery pory roku” (projekt własny opracowany przez p. A. Łęgowik).
W II półroczu, pomimo konieczności prowadzenia zdalnego nauczania, udało się z sukcesem ukończyć ich realizację oraz otrzymać pamiątkowe certyfikaty i podziękowania.
W ramach projektu „Magiczna moc bajek” , na podstawie takich znanych pozycji literatury dziecięcej, jak „Pinokio”, „Nowe szaty cesarza”, „O rybaku i złotej rybce”, „Jaś i Małgosia”, „Czerwony Kapturek” czy też „O wilku i siedmiu koźlątkach”, uczniowie wprowadzani byli w problematykę kłamstwa i jego konsekwencji, dziecięcych marzeń, znaczenia pieniędzy w życiu człowieka, ograniczonego zaufania wobec nieznajomych i związanych z tym niebezpieczeństw.
W tym semestrze działania projektowe dotyczyły również pojęcia strachu i jego przyczyn oraz sposobów radzenia sobie z nim, zagrożeń płynących z niewłaściwego korzystania z komputera, telefonu, telewizji czy też Internetu oraz innych niebezpieczeństw, z którymi dzieci mogą spotkać się w domu i poza nim.
Ze względu na pandemię wiele zadań musiało przybrać inny charakter niż zaplanowano. Na przykład akcje: „Dzień Kolorowej Skarpetki” (z okazji Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa), „Na niebiesko dla autyzmu” (z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu „Razem dla autyzmu”), „Najlepiej czyta moja mama i mój tata” mogły odbyć się tylko w formie zdalnej poprzez ich propagowanie oraz udostępnianie materiałów edukacyjnych za pomocą dziennika Librus i grupy Świetliczaki ZSP Kamieńsk na portalu społecznościowym Facebook.
W ramach projektu dzieci wykonywały również ruchome kukiełki Pinokia, rysowały swoje życzenia do złotej rybki, czy też projektowały pieniądze.
Kolejnym realizowanym projektem czytelniczym była „Bajeczna Księga”, czyli projekt polegający na wspólnym tworzeniu dalszych przygód zielonej biedronki. W powstawanie Księgi zaangażowani byli uczniowie, rodzice a czasem także pozostali członkowie rodziny. Dzięki temu stworzono możliwość większej integracji dzieci, które z dużym zaangażowaniem włączyły się w realizację tego projektu i z utęsknieniem czkały na odczytywanie kolejnych przygód, jak również wpływano na zacieśnianie stosunków rodzinnych i współpracę ze środowiskiem najbliższym dziecku.
W ramach projektu „Moje zdrowie – moja siła, wielka moc” realizowane były zagadnienia z zakresu zdrowego odżywiania, żywności ekologicznej, segregowania śmieci i ich recyklingu, bezpiecznego korzystaniem z Internetu, higieny i profilaktyki zdrowotnej, zachęcające do uprawiania sportu i aktywnego spędzania czasu wolnego oraz wiele innych.
Z powodu pandemii wiele z tych działań również musiało przybrać zdalny charakter, poprzez udostępnianie materiałów edukacyjnych i zachęcanie uczniów do wykonywania poszczególnych działań.
Opracowany przez p. A Łęgowik projekt - „Małymi krokami przez cztery pory roku” - był próbą zintegrowania treści z zakresu różnych kierunków edukacji w oparciu o poszczególne pory roku. W ramach realizowanych zadań dzieci poznawały zmiany zachodzące w przyrodzie, uczyły się piosenek oraz zapoznawały się z utworami muzyki klasycznej (np. „Cztery Pory Roku” Vivaldiego).
Podczas zajęć czytały różne utwory literatury dziecięcej nawiązujące do omawianej pory roku oraz dzieliły się swoimi refleksjami na temat poruszanych w nich zagadnień.
Wykonywały różne prace plastyczne oraz brały udział w zabawach muzyczno ruchowych. Miały także możliwość eksperymentowania, prowadzenia hodowli oraz obserwacji przyrodniczych (np. kalendarz pogody, wpływ światła na wzrost roślin, owady żyjące na łące lub w ogrodzie).
Z powodu COVID-19 również i w tym przypadku większość zadań z tego semestru była realizowana podczas zdalnej edukacji.
Koordynatorem tych projektów była p. Agnieszka Łęgowik, przy współpracy z p. Anną Bartosik i Dorotą Ożarek.
Szczegółowe sprawozdania z realizacji tych projektów znajdują się w załącznikach.